به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ محمدعلی صلواتی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی روز شش اردیبهشت به نام روز ایمنی حمل و نقل نامیده شد تا توجه همگانی را به این مقوله منعطف کند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان با بیان اینکه ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات، همکاری و همراهی همه آحاد جامعه را میطلبد، گفت: بر اساس کارشناسیهای صورت گرفته علت بیش از ۷۰ درصد تصادفات عامل انسانی است که همه جامعه خصوصاً رسانهها باید در این رابطه و در جهت فرهنگسازی رعایت قوانین و ضوابط رانندگی نقش خودشان را ایفا کنند.
وی با تأکید بر این که یکی از عوامل مهم مرگ و میر در کشور تصادفات جادهای است که هر ساله موجب از دست رفتن جان هزاران نفر از مردم کشورمان میشود، عنوان کرد: حساسسازی نسبت به رعایت ضوابط تا حد زیادی میتواند این مسأله را کاهش دهد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان اظهار کرد: بخش عمدهای از فوتیهای تصادفات و بیش از ۶۰ درصد از وقوع تصادفات جادهای ناشی از عدم توجه راننده به جلو در اثر عواملی نظیر حواس پرتی، استفاده از تلفن همراه، خواب آلودگی و غیره که راه حل رفع همه این موارد کار فرهنگی هستند مثلاً اگر قاعده یک ربع استراحت بعد از هر دو ساعت رانندگی را فرهنگسای کنیم و رانندگان خود را ملزم به رعایت آن بدانند میزان تصادفات ناشی از خستگی و خوابآلودگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.
صلواتی خاطرنشان کرد: با بررسی علت فوت جانباختگان تصادفات رانندگی متوجه شدیم بیش از ۹۰ درصد فوتیها کمربند ایمنی خود را نبسته بودند و همین طور با بررسی آمار تصادفات موتور سیکلت به این رقم رسیدهایم که بیش از ۹۰ درصد فوتیهای در تصادفات موتور سیکلت به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی دچار آسیب و ضربه به سر شده و جان خود را از دست دادهاند.
وی در مورد ایمنی در حمل و نقل مربوط به موتور سیکلت از آمار نگران کننده دیگری نیز سخن به میان آورد و گفت: بررسیها نشان میدهد با وجود همه تلاشهای فرهنگی و سلبی که برای استفاده موتورسیکلتسواران از کلاه ایمنی شده است تنها ۱۳ درصد از راکبین و دو درصد از ترکنشینان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده میکنند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان بیان کرد: راهداری با حداکثر توان نسبت به انجام وظیفه خود در حوزه ایمنی حمل و نقل که مربوط به اصلاح نقاط حادثهخیز و اصلاح جادهها است اقدام میکند، همین طور پلیس راه با تمام ظرفیت خود پیگیر انجام وظیفه نظارتی خود است و تنها اگر دو عامل خودرو و راننده نیز به وظایف و مسئولیتهای خود در این حیطه عمل کنند، شاهد کاهش و به صفر رساندن آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای خواهیم بود.
صلواتی با اشاره به این که حتی وجود یک فوتی در تصادفات کشور هم زیاد است اظهار کرد بنا بر آخرین آمار منتشر شده پزشکی قانونی که مربوط به آمار ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ است، استان اصفهان در رتبه پنجم کاهش تلفات ناشی از تصادفات برون شهری قرار داشته و در تصادفات روستایی هم هیچ مورد فوتی نداشته است.